Tilbakeblikk på Mars måned

Denne måneden har vi hatt ett felles formingsprosjekt på huset i regi barnehagedagen 13. mars. Vi gikk gjennom boder og garasje på leting etter noe vi kunne bruke til dette formingsprosjektet. Vi fant fram støvler fra miniprosjektet vårt om sko og så fant vi flere hjul som vi tok med oss. Dette kunne jo bli en fin larve. Barna fikk tilpasset aktivitet etter alder og modning.

Solstrålene malte hodet til larven. Marihønene malte føttene. Så vevde vi litt med bånd på hjulene med Marihønene. Noen av barna hadde gjort dette før, og deltok ivrig, mens de valgte og kjente på båndene de fant underveis. Noen av barna syntes det var litt vanskelig å få båndene på plass i hjulet sitt.

Dette var en felles aktivitet for hele avdelingen med andre materialer enn det vi pleier å ha. Flere av Marihønene var opptatt av teksturen på materialet vi brukte. Noen av Solstrålene smakte på malingen. Her var det flere sanser i bruk. Det spennende var når alt vi hadde laget ble satt sammen til en larve. Da ble det noe helt nytt. Plutselig hadde alle tingene vi hadde brukt blitt til en liten larve. En god erfaring med nye formingsaktiviteter som vi kan gjøre en annen gang også.

I år kom påsken i mars. Vi har hatt påskeverksted. Barna har deltatt ivrig på påskeaktivitetene og tatt tak i lim, maling og isoporegg og laget sine egne produkter.  Vi har også hatt samlingstunder med påskesanger.

Denne måneden har vi også hatt fokus på å sette ord på barnas følelser. Vi har tatt tak i her og nå situasjoner og snakket med barna om hvordan de føler seg når de er glad, lei seg eller sint. Dette gjør vi for å gi barna ett dypere begrep om hva følelser er.

April måned

Nå legger vi påsken bak oss og nyter våren. Vi fortsetter å dele barna inn i grupper. Marihønene er på full fart inn i rolleleken.  Vi har derfor egne lekegrupper for å gi barna ro og plass til å utfolde seg i leken. Personalet tar barnas insinativ og gir dem nye inntrykk i leken som de kan ta med seg videre. Vi ønsker også å gi barna felles opplevelser som de kan ta med seg inn i leken. Barna er også veldig opptatt av sang og dans for tiden. Derfor skal vi ha sang leker denne måneden.